info-steel-65

Stad-in-de-stad met authentieke staalstructuur Ooit was Gare Maritime op de Tour & Taxis-site in Brussel het grootste goederenstation van Europa, een multimodaal mobiliteitsknooppunt avant la lettre waar treinen af en aan reden om allerlei handelswaar vanuit de Brusselse haven te transporteren naar de rest van het Oude Continent. Sinds vorig jaar gaat het imposante loodscomplex door het leven als een nieuwe stad-in-de-stad, waar jonge en geves- tigde bedrijven hun intrek hebben genomen, allerhande evenementen kunnen plaatsvinden, bezoekers een hapje en een drankje kunnen nuttigen en iedereen ten volle kan genieten van de ruimtelijke grandeur. De fraaie gietijzeren spanten, vakwerkliggers en kolommen schitteren als nooit tevoren dankzij een deskundige restau- ratie en werden onder meer aangevuld met op maat gemaakte houten inbouwvolumes en demontabele stalen vliesgevels, die het project een circulair karakter geven. Dit alles maakt van Gare Maritime een toonbeeld van duurzame stadsontwikkeling. Gare Maritime werd opgetrokken tussen 1902 en 1908. Het monumentale goederenstation floreerde in de hoogdagen van de Belgische Une ville dans la ville dans une authentique structure en acier Il fut un temps où la Gare Maritime sur le site de Tour & Taxis à Bruxelles était la plus grande gare de marchandises d’Europe, un hub de mobilité multimodale avant la lettre où les trains allaient et venaient pour transporter toutes sortes de marchandises du port de Bruxelles vers le reste du Vieux Continent. Depuis l’année dernière, l’imposant complexe d’entrepôts vit comme une nouvelle ville dans la ville, un endroit où des entreprises jeunes et établies ont élu domicile, où toutes sortes d’événements peuvent être organisés, où les visiteurs peuvent prendre une collation et une boisson et où chacun peut profiter pleinement de la grandeur du lieu. Les magnifiques fermes, poutrelles et colonnes en fonte brillent comme jamais grâce à une restauration experte et ont été complétées par des volumes en bois réalisés sur mesure et des murs-rideaux en acier démontables, donnant au projet un caractère circulaire. Tout cela fait de la Gare Maritime un modèle de développement urbain durable. La Gare Maritime fut construite entre 1902 et 1908. La gare de marchandises monumentale a prospéré aux beaux jours de la révolution Plaats: Picardstraat 7-1, Brussel Plaats_Localisation Extensa, Brussel Opdrachtgever_Maître d’ouvrage Bureau Bouwtechniek, Antwerpen i.s.m. JDMA, Brussel (ontwerp) Architect restauratie_Architecte restauration Neutelings Riedijk Architecten, Rotterdam (ontwerp) i.s.m. Bureau Bouwtechniek, Antwerpen/Brussel/Gent (uitvoering) en OMGEVING, Berchem/Gent (ontwerp overdekte buitenruimte) Architect nieuwbouw_Architecte nouvelle construction Ney & Partners, Brussel + Ney & Partners WOW, Namen (stabiliteit) boydens engineering, Zedelgem (technieken) Studiebureau_bureau d’études MBG, Antwerpen Hoofdaannemer_Entreprise générale Jansen by ODS (Kloeckner Metals Belgium), Antwerpen (levering stalen gevelprofielsystemen) Lootens, Deinze – CS Raamconstructies, Weelde – ZNR, Rucphen (NL) (productie stalen gevelprofielsystemen) Stalen gevels_Façades en acier Deschacht, Gent-Oostakker (ondergrondse buffertanks) Staaltoepassing_Application d’acier Tekst_Texte: Tim Janssens Foto’s_Photos: Filip Dujardin/Tim Fischer | © Neutelings Riedijk Architects Johnny Umans, Tim Fischer, Deschacht, Infosteel reconversie_reconversion 24

RkJQdWJsaXNoZXIy MzE2MDY=