info-steel-59

• 8 minuten bij v = 40 m -1 (HEM 240-ligger of kokerkolom met t = 25 mm) en θ a,cr = 500 °C; • 4,5 minuut bij A m /V = 60 m -1 (HEB 260- ligger of kokerkolom met t = 16 mm) en θ a,cr = 670 °C; • 2,5 minuut bij A m /V = 80 m -1 (HEA 260- ligger of kokerkolom met t = 12,5 mm) en θ a,cr = 730 °C; • 1,5 minuut bij A m /V = 100 m -1 (HEA 200- ligger of kokerkolom met t = 10 mm) en θ a,cr = 750 °C. Een tweede toepassingsgebied bestaat uit situaties waarbij Fire Safety Engineering wordt toegepast. Als voorbeeld een open parkeer- garage. Voor een eis van 60 minuten is een brandscenario beschouwd met vier auto’s. Een kokerkolom K250 x 12,5 staat tussen twee brandende auto’s links en twee brandende auto’s rechts van de kolom. De kritieke staal- temperatuur (berekend volgende de Eurocode) bedraagt 540 °C. De maximale staaltempe- ratuur (zonder verzinken) is in dit scenario 555 °C. De kolom voldoet niet en moet worden overgedimensioneerd naar K250 x 16. De verzinkte stalen kolom bereikt een maximale staaltemperatuur van 460 °C, en voldoet. Conclusie Verzinkt staal vertoont bij brand een tragere opwarming door de gunstige (emissie-) eigenschappen van de zinklaag tot ± 500 °C. In het praktische toepassingsgebied van 30 minuten brandwerendheid is er bij de zwaardere profielen (HEB, HEM, dikwandige buisprofielen) en/of lage belastinggraden voordeel en is uitvoering zonder brandwe- rende bescherming van de verzinkte staal- constructie mogelijk. • 8 minutes pour A m /V = 40 m -1 (poutre HEM 240 ou colonne avec t = 25 mm) et θ a,cr = 500 °C ; • 4,5 minutes pour A m /V = 60 m -1 (poutre HEB 260 ou colonne avec t = 16 mm) et θ a,cr = 670 °C ; • 2,5 minutes pour A m /V = 80 m -1 (poutre HEA 260 ou colonne avec t = 12,5 mm) et θ a,cr = 730 °C ; • 1,5 minutes pour A m /V = 100 m -1 (poutre HEA 200 ou colonne avec t = 10 mm) et θ a,cr = 750 °C. Un deuxième domaine d’application comprend des situations où le Fire Safety Engineering (FSE) est utilisé. À titre d’exemple, on considère un parking à voitures. Pour une exigence de 60 minutes, on a considéré un scénario d’incendie avec quatre voitures. Une colonne K250 x 12,5 se trouve entre deux voitures en feu à gauche et deux voitures en feu à droite. La température d’acier critique (calculée selon l’Eurocode) est de 540 °C. Dans ce scénario, la température maxi- male de l’acier (non galvanisé) est de 555 °C. La colonne ne satisfait pas à la norme et doit être surdimensionnée à K250 x 16. La colonne en acier galvanisé atteint une température d’acier maximale de 460 °C, et satisfait à la norme. Conclusion En cas d’incendie, l’acier galvanisé présente un échauffement plus lent grâce aux propriétés (d’émission) favorables de la couche de zinc jusqu’à ± 500 °C. Dans le domaine d’application pratique de 30 minutes de résistance au feu, cela présente des avantages pour les profilés plus lourds (HEB, HEM, tubes profilés à parois épaisses) et/ou des degrés de contrainte plus faibles et permet une exécution sans protection au feu de la structure en acier galvanisé. Literatuur _Literature [1] G. Bihina, Temperature assessment of galvanized steel profiles: validation of proposed emissivity values for bath galvanized steel , Technical report A 30.4.2018, Centre Technique Industriel de la Construction Métallique, European General Galvanizers Association, Reddicroft (UK) 2017. [2] J.J.P. Elich en A.F. Hamerlinck, ‘Thermal Properties of Galvanized Steel and its Importance in Enclosure Fire Scenarios’, Fire Safety Journal 16 (1990), p. 469-482. [3] NBN EN 1993-1-2 (Eurocode 3: Design of steel structures - Part 1-2: General rules -Structural fire design), 2005 + C1, 2006 + C2, 2011 + ANB 2010. [4] prEN 1993-1-2 (Eurocode 3: Design of steel structures - Part 1-2: General rules -Structural fire design, 2 nd draft), 2019. [5] Ch. Gaigl, M. Mensinger, Hot dip galvanized steel constructions under fire exposure , 2 nd International Fire Safety Symposium, IFireSS 2017, Napels (IT) 2017. [6] J. Jirku, F. Wald, ‘Influence of Zinc Coating to a Temperature of Steel Members’, Fire Journal of Structural Fire Engineering 6 (2015), p. 141-146. [7] S. Raszková, Emissivity of hot dip galvanized steel , MS thesis, Czech Technical University, Praag 2019. [8] S. Raszková, F. Wald, G. Bihina, M. Malaska, Ch. Gaigl en V. Rus, Emissivity of hot dip galvanized surfaces in future development of EN 1993-1-2 , (uitgever onbekend) verschijnt in 2020. [9] NL Louis-Guy Cajot, Rick Debruyckere, Jean- Marc Franssen, Brandveiligheid, Brandveiligheid en berekening van de brandwerendheid van staalconstructies voor gebouwen volgens Eurocode 3 , Infosteel, Brussel 2012. [9] FR Louis-Guy Cajot, Rick Debruyckere, Jean-Marc Franssen, Sécurité incendie, Sécurité incendie et calcul de la résistance feu des bâtiments en acier selon l’Eurocode 3, Infosteel, Bruxelles 2012. [10] NL https://www.infosteel.be/brandwerendheid-van- verzinkt-staal.html [10] FR https://www.infosteel.be/securite-incendie-acier- galvanise.html 79

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